Ga naar inhoud
rap

RIJNLANDS
ARCHITECTUUR
PLATFORM

  • nieuws
  • RAP071
    • Nomineer
  • Stadscafé
  • agenda
  • People Flow
  • Architectuurgids
  • Over
    • Organisatie
    • Bestuur
    • Contact
Menu
  • nieuws
  • RAP071
    • Nomineer
  • Stadscafé
  • agenda
  • People Flow
  • Architectuurgids
  • Over
    • Organisatie
    • Bestuur
    • Contact

Joop van der Reijdenbrug

Genomineerd voor de RAP architectuurprijs 2019

Joop van der Reijdenbrug

ga terug

of zoek

  • Gebouwfunctie

  • Bouwstijl

  • Architect

  • Bouwjaar

    -

ga terug

of zoek

  • Gebouwfunctie

  • Bouwstijl

  • Architect

  • Bouwjaar

    -
Architect:

Syb van Breda & Co

Opdrachtgever:

Katwijk, Provincie Zuid-Holland

Bouwjaar:
2019
Fotografie:

n.v.t.

Joop van der Reijdenbrug
Joop van der Reijdenbrug
Joop van der Reijdenbrug
Joop van der Reijdenbrug

Duyfraklaan 146, 2235 Valkenburg, Nederland

De Joop van der Reijdenbrug is een sculptuur. Letterlijk goed gebalanceerd, rank en slank. De architectuur is zowel helder als enigmatisch. De rijzige pyloon en de remmingwerken in de rivier tonen onmiskenbaar dat het hier een beweegbare brug betreft. Tegelijk is de horizontale draaiing verrassend, in gesloten situatie vrijwel onzichtbaar.

Katwijk en Oegstgeest waren sinds de Romeinse tijd gescheiden door de Oude Rijn. Door de gestage aanleg van nieuwe woonwijken was een voet- fietsverbinding essentieel geworden. 

Het ontwerp is markant en herkenbaar in het landschap. Een draaibrug met een hooggelegen contragewicht. Dit concept is uniek in Nederland, het is nog nergens anders gebouwd.

De brug is een eenduidige sculptuur, die stevig uit het water oprijst, maar ook met subtiel gevouwen en gebogen vlakken. Letterlijk een goed gebalanceerd gebaar met een ranke en slanke beëindiging. De brug is zowel helder als enigmatisch. De rijzige pyloon en de remmingwerken in de rivier tonen onmiskenbaar dat het hier een beweegbare brug betreft. Tegelijk is de horizontale draaiing verrassend, in gesloten situatie niet direct zichtbaar.

Lange lijn

De schuine positie van de pyloon is logisch, immers deze moet het gewicht van het val compenseren tijdens de draaibeweging. Daarnaast draagt hij ook wezenlijk bij aan de door de opdrachtgever gewenste lange lijn door het landschap.

Het brugdek is uiterst slank, zeker ook dankzij de verjonging naar de randen toe. De flinterdunne gaasborstwering en slanke balusters maken de leuning vrijwel helemaal transparant. Het horizontale deel van de hoofdconstructie op het dek is lager dan de leuning en heeft dus geen invloed op het uitzicht vanaf de brug.

Verborgen techniek

De brug is voor langzaam verkeer, fietsers en voetgangers. Voor fietsers is de verbinding primair voor de wat langere afstand, tussen Katwijk aan Zee en Leiden, Rijnsburg en Oegstgeest. Voor voetgangers is de brug daarnaast vooral ook lokaal, met aan de Katwijkse zijde een directe verbinding naar de kade en het park.

De techniek is zorgvuldig verborgen, als in een smartphone: de installatie ruimte is aan de Katwijkse zijde onder de aanbrug geplaatst, de aandrijving van het bewegende deel is opgenomen in de pyloon.  In het dek zijn verwijzingen opgenomen naar het draaimechanisme van de brug en het zeegaande imago van Katwijk, gebaseerd op nautische instrumenten zoals de kaartplotter.

Katwijk en provincie Zuid-Holland

De Joop van der Reijdenbrug is een belangrijk onderdeel in de Zuid-Hollandse fietsknooppuntenroute. De gemeente Katwijk is eigenaar van de brug en verantwoordelijk voor de aanbesteding en beheer.

 

 

NIETS MISSEN? SCHRIJF JE IN!

ga terug

of zoek

  • Gebouwfunctie

  • Bouwstijl

  • Architect

  • Bouwjaar

    -
PrevVorigeGalileo Reference Centre – 2016
VolgendeHet BuitenhuisNext

Hart voor Architectuur in Leiden

RAP Leiden biedt actueel programma over architectuur, stedenbouw en ruimtelijk ontwerp in Leiden en de Leidse regio.

Al het RAP nieuws in je inbox?

Volg RAP ook via social media

Facebook-f Twitter Youtube
© 2023 Rijnlands Architectuur Platform
Realisatie Case Fixed Webdesign