Ga naar inhoud
rap

RIJNLANDS
ARCHITECTUUR
PLATFORM

  • nieuws
  • Stadscafé
  • agenda
  • People Flow
  • Architectuurgids
    • De Prijs
  • Over RAP Leiden
    • Organisatie
    • Bestuur
    • Contact
Menu
  • nieuws
  • Stadscafé
  • agenda
  • People Flow
  • Architectuurgids
    • De Prijs
  • Over RAP Leiden
    • Organisatie
    • Bestuur
    • Contact

Station Leiden CS – 1995

ga terug

of zoek

  • Gebouwfunctie

  • Bouwstijl

  • Architect

  • Bouwjaar

    -

ga terug

of zoek

  • Gebouwfunctie

  • Bouwstijl

  • Architect

  • Bouwjaar

    -
Architect:

Harry Reijnders

Opdrachtgever:

Nederlandse Spoorwegen

Bouwjaar:
1995
Fotografie:

LAFV , RAP

Stationsplein 24, 2312 AK Leiden, Nederland

Het huidige stationsgebouw dateert uit 1995 en is een ontwerp van architect Harry Reijnders, destijds spoorwegbouwmeester bij de NS. Hij was verantwoordelijk voor een nieuwe generatie stations in de jaren 80 en 90, waarin hij veel staal en glas gebruikte. Eind jaren 80 was het station van H.G.J. Schelling uit de jaren 50 te klein geworden. De NS verwachtte in 2005 een verdubbeling van de reizigersstroom en besloot daarop een ruim en nieuw station te bouwen.

Schelp
Opvallend is de grote kap die dwars over de spoorbanen is geplaatst met de grote vakwerkconstructies (liggers) aan de bovenzijde. De architect liet zich inspireren door oude stationsoverkappingen en vertaalde dit met moderne materialen naar een eigentijds ontwerp. Kenmerkend is de entree: een gebogen witte schelp.

Doorgang
In de stationstunnel verplaatsen reizigers zich naar de perrons en de winkels aan weerskanten. Bovendien vormt de doorgang een belangrijke voetgangersverbinding tussen het centrum en het stadsdeel achter het station, waar zich het LUMC en het Bio Science Park bevinden.

Poortjes dicht?

Sinds de invoering van de OV-chipkaart vormen de toegangspoortjes een ernstige belemmering voor de doorstroom. De gemeente en de NS konden lang niet tot overeenstemming hierover komen. Sinds de toegenomen agressie tegen NS-personeel wil de NS nu zo spoedig mogelijk de poortjes sluiten. Inmiddels heeft de NS voorstellen gedaan om een vrije passage mogelijk te maken. Hierover zal de raad binnenkort beslissen.

NIETS MISSEN? SCHRIJF JE IN!

ga terug

of zoek

  • Gebouwfunctie

  • Bouwstijl

  • Architect

  • Bouwjaar

    -
PrevVorigeBrede School West – 2014
VolgendeStationsgebouw De Volharding – 1880Next

Hart voor Architectuur in Leiden

RAP Leiden biedt actueel programma over architectuur, stedenbouw en ruimtelijk ontwerp in Leiden en de Leidse regio.

Al het RAP nieuws in je inbox?

Volg RAP ook via social media

Facebook-f Twitter Youtube
© 2023 Rijnlands Architectuur Platform
Realisatie Case Fixed Webdesign